ASOCIAŢIA PATRONALĂ DIN INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
ASOCIAŢIA PATRONALĂ DIN INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
MEMBRII CONSILIULUI DE ADMINISTRARE:
1. Draexlmaier Automotive SRL – dl Alexandru Bordeianu
2. Lear Corporation SRL – dl Marian Lefter
3. Moldagrotehnica SA – dl Valeriu Cosarciuc
4. Răut SA – dl Ion Cojocari
5. SE Bordnetze SRL – dl Igor Corman
6. Introscop SA – dl Viorel Benderschi
7. Zona Economică Liberă ”Bălți” – dl Marin Ciobanu
PREȘEDINTE
Marin Ciobanu
VICEPREȘEDINȚI
Alexandru Bordeianu
Valeriu Cosarciuc
Viorel Benderschi
STATUTUL APIP
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1 Asociaţia Patronală din Industria Prelucrătoare, în continuare – «Asociaţia», este o organizație necomercială, neguvernamentală, independentă și apolitică, constituită prin libera manifestare a patronilor, respectiv a persoanelor juridice sau fizice (înregistrate în modul stabilit şi practică activitate de antreprenoriat în conformitate cu legislaţia) a căror activitate este legată, în principal, de sectorul industriei prelucrătoare al Republicii Moldova și de prestarea serviciilor conexe acestui sector, în vederea realizării în comun a scopurilor determinate de prezentul statut.
Art. 2 Denumirea completă: Asociaţia Patronală din Industria Prelucrătoare
Art. 3 Denumirea prescurtată: „APIP”
Art. 4 (1) Asociaţia este creată şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, în baza prevederilor Legii Patronatelor nr. 976-XIV/2000, acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi a prezentului statut.
(2) Asociaţia se constituie în forma juridică de organizare: „Asociație patronală”.
(3) Asociaţia dobândeşte calitatea de persoană juridică din momentul înregistrării statutului la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova, dispune de toate drepturile şi obligaţiile care sunt atribuite de lege unor astfel de categorii de persoane juridice. Asociaţia dispune de ştampilă, emblemă, bilanţ financiar propriu, cont bancar, în lei şi în valută străină, cod fiscal, precum şi alte atribute ale persoanei juridice.
(4) Asociaţia este necomercială și apolitică, nu va susţine vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo funcţie în cadrul autorităţilor publice şi nu va folosi vreo parte din venit sau proprietate pentru finanţarea acestora.
(5) Asociaţia va folosi întregul venit din activitatea sa în scopurile prevăzute de statut.
(6) Asociaţia dispune de patrimoniu distinct, necesar pentru asigurarea activităţii prevăzute de statut, şi poartă răspundere pentru obligațiile sale cu acest patrimoniu.
Art. 5 Asociaţia reprezintă o Asociație patronală republicană şi îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul Republicii. Durata de activitate a Asociaţiei este nelimitată.
Art. 6 Sediul Asociației se află pe adresa: Republica Moldova, MD-2044, mun. Chişinău, str. Meșterul Manole nr. 20.
Capitolul II
PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ALE ASOCIAȚIEI
Art. 7 Asociaţia se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor libertăţii de asociere, legalităţii, publicităţii şi transparenţei, egalităţii în drepturi a tuturor membrilor, liberei exprimări a opiniei de către toţi membrii şi accesului lor la orice informaţie ce ţine de activitatea Asociației, autoadministrării şi autogestiunii.
Art. 8 Asociaţia este liberă să-şi aleagă activităţile proprii, formele şi metodele de activitate şi să-şi stabilească structura sa internă de organizare. Se interzice imixtiunea autorităţilor publice în activitatea Asociației, precum şi imixtiunea Asociației în activitatea autorităţilor publice.
Art. 9 Asociaţia promovează în activitatea sa valorile şi interesele naţionale, civice, ale democraţiei şi statului de drept, parteneriatul, competiţia deschisă şi respectă normele etice ale sectorului necomercial.
Art. 10 Asociaţia va evita pe parcursul activităţii sale apariţia conflictului de interese.
Art. 11 Membrul, atât la data aderării, cât şi pe parcursul deţinerii calităţii de membru al Asociaţiei, este obligat să declare orice situaţie de conflict de interese.
Art. 12 Se consideră conflict de interese când un membru are un interes personal, care concurează cu interesele Asociaţiei în general şi al altor membri în particular, iar în virtutea poziţiei pe care o ocupă membrul sau reprezentantul acestuia în Asociaţie poate influenţa deciziile în favoarea sa şi în defavoarea celorlalţi. În cazul conflictului de interese, membrul respectiv nu va participa la luarea deciziilor. Nedeclararea conflictului de interese poate atrage după sine excluderea din rândul membrilor Asociaţiei şi anularea deciziei aprobate.
Art. 13 Activitatea Asociației are un caracter transparent, informaţia cu privire la actele de constituire şi cele programatice este accesibilă tuturor. Tuturor persoanelor fizice și juridice se garantează accesul liber la raportul de activitate şi financiar al Asociației.
Capitolul III
SCOPURILE ŞI ATRIBUȚIILE
Art. 14 Scopul Asociației constă în a contribui la:
Art.15 În vederea realizării scopului pentru care a fost constituit, Asociația își asumă următoarele atribuții:
Art. 16 Pentru realizarea scopurilor propuse Asociaţia are dreptul:
Art. 17 În conformitate cu art. 188 Cod Civil şi art. 23 al Legii patronatelor nr. 976-XIV din 11.05.2000, Asociaţia are dreptul să desfăşoare activitate economică ce rezultă nemijlocit din scopurile prevăzute în statut şi în exclusivitate pentru realizarea scopurilor statutare.
Capitolul IV
MEMBRII ASOCIAȚIEI
Art. 18 Membrii Asociației sunt persoane juridice sau fizice (înregistrate în modul stabilit şi practică activitate de antreprenoriat în conformitate cu legislaţia) a căror activitate este legată, în principal, de sectorul industriei prelucrătoare al Republicii Moldova și de prestarea serviciilor conexe acestui sector, organizații profesionale, non-guvernamentale, de stat, instituții de învățământ, cercetare, dezvoltare și inovare.
Art. 19 Asociația este formata din:
Art. 20 Calitatea de membru de onoare al Asociației se acordă de către Președinte, la propunerea Consiliului de Administrare, în baza aprobării Adunării Generale, oricărui cetățean a Republicii Moldova sau străin care, prin activitățile sale, a adus o contribuție importantă la progresul industriei, la modernizarea economiei, precum și la consolidarea Asociației. Membrii de onoare sunt scutiți de plata taxei de aderare și de plata cotizațiilor.
Foștii președinți ai Asociației dobândesc de drept calitatea de membru de onoare, la încheierea mandatului.
Art. 21 Membrii fondatori sunt toate persoanele care au participat la constituirea Asociației. Fondatorii Asociaţiei devin de drept membri ai asociaţiei. Membrii fondatori pot avea și calitatea de membrii de onoare.
Art. 22 Se pot inscrie ca membrii activi:
Art. 23 (1) Calitatea de membru se dovedește cu certificatul de membru, eliberat de Consiliul de Administrare.
(2) Membrii Asociației au dreptul să menționeze calitatea dobândită în antetul societății și în conținutul documentelor pe care le întocmesc. De asemenea pot alătura siglei proprii pe cea a Asociației atat in antet, cat și pe alte materiale publicitare.
(3) Membrii asociaţiei care nu achită taxa de aderare în termen de 3 luni din data semnării procesului verbal de aprobare a calităţii de membru a asociaţiei sunt excluși de drept din Asociație și nu mai sunt considerati membri ai asociaţiei;
(4) Membrii asociaţiei care dupa semnarea procesului verbal de aprobare a calităţii de membru a asociaţiei și achitarea taxei de aderare, nu platesc in primele 6 luni ale anului calendaristic cotizația anuală stabilită sunt excluși din Asociație prin hotarârea Adunării Generale.
Art. 24 Cererea de înscriere se adresează președintelui Asociației care o va supune spre aprobare, sub semnătura sa, Consiliului de Administrare la prima ședintă.
Art. 25 In cererea de înscriere se va indica obiectul de activitate, denumirea, adresa, numărul certificatului de înregistrare la Camera Înregistrării de Stat, codul unic de înregistrare, administratorul, delegatul societății pentru relațiile cu Asociația, numerele de telefon-fax, adresa WEB și e-mail a societății.
Art. 26 Calitatea de membru al Asociației încetează prin:
– retragere, la cererea personala în scris;
– prin excludere.
Art. 27 Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei este unicul organ abilitat cu dreptul de a exclude membrul Asociaţiei.
Art. 28 Decizia de excludere din rândurile membrilor se adoptă de Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei, cu votul a 2/3 din numărul total de membri prezenţi la adunare. Excluderea din membru al Asociaţiei nu-l eliberează de obligaţiunea de plata neachitată pînă la momentul excluderii.
Art. 29 Retragerea din Asociație este liberă și devine operațională dupa 30 zile de la notificarea scrisă adresată președintelui.
Art. 30 Excluderea membrilor Asociației se face în cazul:
Art. 31 Cei cărora le-a incetat calitatea de membru nu pot formula pretenții asupra Asociației și nu mai au voie sa folosească însemnele ASOCIAȚIEI sau alte documente oficiale, fiind obligați să restituie certificatul sau carnetul de membru.
Capitolul V
DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE MEMBRILOR ASOCIAȚIEI
Art. 32 Membrii Asociației au următoarele drepturi:
1) să beneficieze de dotările și evidențele Asociației și să cunoască modul în care este gestionat patrimoniul;
Art. 33 Membrii Asociației au următoarele obligații:
Capitolul VI
ORGANELE DE CONDUCERE ŞI DE CONTROL
Art. 34 În structura organizatorică a Asociației intră următoarele organe:
Secțiunea I: Adunarea Generală
Art. 35 Adunarea Generală a Asociației este constituită din toți membrii și reprezintă organul suprem de conducere al organizației.
Art. 36 Adunarea Generală are următoarele atribuții:
Art. 37 (1) Adunarea Generală se întrunește anual, in urma convocării facute in scris, cu cel puțin 15 zile datei desfășurării evenimentului. Odata cu instiintarea se trimite proiectul ordinei de zi și materialele aferente.
(2) Pentru solutionarea unor probleme urgente, la decizia Consiliului de Administrare, sau la cererea scrisa a 1/3 din membri poate fi convocata Adunarea Generală extraordinara de Președintele Asociației.
Art. 38 Lucrările Adunării Generale sunt conduse de Președintele Asociației, iar în lipsa acestuia – de Vicepreședintele Asociației.
Art. 39(1) Adunarea Generală este statutară, dacă participă cel putin jumatate plus unu din membrii. In caz că nu este întrunit cvorumul, se reia procedura de convocare.
(2) Dacă nici la a doua convocare nu se realizeaza cvorumul necesar, Adunarea se declara statutara indiferent de numarul membrilor prezenti.
Art. 40 (1) Hotararile Adunării Generale se iau prin vot, exercitat de membri. Adunarea Generală hotărăște asupra caracterului votului.
(2) Hotararile privind reorganizarea şi lichidarea Asociației se iau cu votul a cel putin de 2/3 din numarul membrilor asociaţiei.
(3) Celelalte hotarari se iau cu votul a cel putin 2/3 din numarul membrilor asociaţiei, prezenţi la Adunare, cu excepţia deciziilor cu conflict de interese, care se aprobă cu votul a cel putin 2/3 din membrii asociaţiei prezenţi, neinteresati în aprobarea hotărîrii.
(4) Hotararile luate de Adunarea Generală sunt obligatorii pentru toti membrii, indiferent dacă au participat sau nu la vot.
Art. 41 Hotararile Adunării Generale contrare legii sau Statutului pot fi atacate în instanţele de judecată competente ale Republicii Moldova de oricare dintre membrii care nu au luat parte la Adunarea Generală sau au votat impotriva și au cerut sa se insereze aceasta in procesul verbal al sedinţei, in termen de 15 zile de la data cand au luat cunostință despre hotarare, ori, dupa caz, de la data cand a avut loc Adunarea Generală.
Secțiunea a II-a : Consiliul de Administrare
Art. 42(1) Consiliul de Administrare este organul permanent de conducere al Asociației, care este constituit din 7 persoane, ce se subordonează Adunării Generale și este organul investit cu toate puterile pentru conducerea activităților Asociației în perioada dintre ședințele Adunării Generale. Adunarea Generală va alege, de asemenea, încă doi membri de rezervă ai Consiliului de Administrare, care vor înlocui membrii care, pentru anumite motive, s-au retras sau au fost excluşi.
(2) Consiliul de Administrare este ales prin simpla majoritate de către Adunare pe un termen de 5 ani.
Art. 43 Consiliul de Administrare îndeplineste următoarele atributii:
Art. 44 (1) Şedinţele Consiliului de Administrare se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de o dată în trimestru şi sunt deliberative, dacă sunt prezenţi 2/3 din numărul membrilor.
(2) Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi.
(3) Deciziile Consiliului se comunică tuturor membrilor, iar cei interesati le pot ataca in Adunarea Generală.
(4) Deciziile Consiliului de Administrare sunt executorii.
Art. 45 (1) La cererea unui membru al Consiliului de Administrare, Președintele Consiliului este obligat să convoace în termen de 10 zile şedinţa extraordinară a acestuia.
În cazul în care Președintele refuză sau tărăgănează intenţionat convocarea şedinţei extraordinare a Consiliului de Administrare, membrul Consiliului care a solicitat convocarea şedinţei extraordinare este în drept să convoace şedinţa extraordinară fără acordul Preşedintelui.
Art. 46 Membrii Consiliului de Administrare sunt raspunzatori pentru daunele provocate din vina lor Asociației, membrilor asociatiei sau tertilor, conform legislasţiei în vigoare.
Art. 47 (1) La ședințele Consiliului de Administrare pot participa, fără a avea drept de vot, membrii de onoare, precum și oricare alt membru care dorește să cunoască modul de lucru al Consiliului de Administrare, calitățile și aptitudinile unor membrii aleși, ori alti invitati.
(2) Daca în ședință se discută probleme referitoare la unul din membri, participarea acestuia este obligatorie.
Sectiunea a III-a: Comisia de cenzori
Art. 48 (1) Controlul asupra activităţii economico-financiare a Asociației este efectuat de Comisia de Cenzori, constituită din 3 persoane, aleasă de Adunarea Generală pe un termen de 5 ani şi se subordonează Adunării Generale a Asociaţiei.
(2) Comisia de Cenzori:
(3) Comisia de Cenzori are dreptul sa ceară Consiliului de Administrare date privind activitatea lor pe o perioada concretă, să facă cunoştinţă cu toate actele, documentele, ce vizează activitatea Asociației.
(4) Comisia de Cenzori efectuează controlul o dată pe an. Comisia de Cenzori poate decide efectuarea unor controale din iniţiativă proprie în caz de semnale a unor încălcări în activitatea financiară a Asociației.
Rezultatele controlului efectuat de către Comisia de Cenzori sunt prezentate sub formă de dare de seamă Consiliului de Administrare şi Adunării Generale
Art. 49 Cenzorii pot participa la sedintele Consiliului de Administrare fără a avea drept de vot.
Sectiunea a IV-a: Președintele şi vicepreședintele ASOCIAȚIEI
Art. 50 Președintele și cei 3 vicepreședinți se aleg de către Adunarea Generală pentru o perioada de 3 ani și sunt în același timp președintele și, respectiv, vicepreședinții Asociației și a Consiliului de Administrare. Preşedintele asociaţiei are următoarele atribuții:
b.incheie acte juridice in numele Asociației, inclusiv contractele de muncă pentru secretar, contabil si alt personal din statele de personal aprobate de Adunarea Generală;
Art. 51 În lipsa preşedintelui Asociaţiei, atribuţiile acestuia le îndeplineşte un Vicepreşedinte desemnat de către președintele Asociaţiei.
Art. 52 Președintele și vicepreședinții Asociației nu primesc pentru activitatea desfășurată indemnizație atâta timp cât locul lor de muncă de bază este o altă entitate economică.
Art. 53(1) Pentru rezolvarea problemelor Consiliul de Administrare numește un secretar care nu face parte din Consiliul de Administrare. Secretarul poate fi ales și din afara Asociației si primeste pentru activitatea desfasurata o indemnizatie lunara, conform statelor aprobate de Adunarea Generală.
(2) Secretarul executa activitatile de administrare curentă ale Asociației și este seful personalului desemnat in statele de personal.
(3) Secretarul are urmatoarele atributii:
Art. 54(1) Structura personalului este stabilită in baza statelor de personal aprobate la Adunarea Generală.
(2) In principal, personalul asociaţiei desfasoară activitati in domeniile financiar, contabilitate, secretariat, operator calcul, iar numarul de functii și retributia acestora se stabileste de Adunarea Generală la propunerea Consiliului de Administrare .
(3) Incadrarea in muncă a acestora se face potrivit dispozitiilor legale.
Sectiunea a V-a: ALEGEREA PREŞEDINTELUI ŞI VICEPREȘEDINȚILOR ASOCIAȚIEI
Art. 55 (1) Consiliul de Administrare sau membrii Asociației pot propune Adunării Generale candidaturi pentru funcția de președinte și vicepreședinți.
(2) Votul exprimat poate fi deschis sau secret, in functie de hotărârea Adunării Generale.
Art. 56 Președintele ales este președintele Asociației și respectiv al Consiliului de Administrare.
Art. 57 (1)Președintele, reprezinta in toate situatiile Asociatia, fiind împuternicit sa semneze toate documentele și sa stabilească raporturi cu tertii.
(2) Președintele Asociației poate delega împuterniciri și atribuții Vicepreședinților Asociației, care sunt aleși odată cu Președintele, în aceleași condiții.
(3) Vicepreședinții asistă Președintele Asociației în vederea realizării scopurilor și obiectivelor Asociației.
Art. 58 Președintele Asociației nu poate face parte din randul angajaților in functie in cadrul autoritatilor publice sau autoritatii judecatoresti.
Capitolul VII
PATRIMONIUL ȘI SURSELE DE FINANŢARE
Art. 59 Patrimoniul Asociației se formează din:
Art. 60Asociaţia poate avea în proprietate clădiri, construcţii, utilaj, mijloace de transport, precum şi alt patrimoniu necesar activităţii de realizare a scopurilor stabilite de prezentul Statut.
Art. 61 Donaţiile către Asociaţie pot fi în formă de bunuri mobile şi imobile, drepturi de autor, acţiuni, etc.
Art. 62 Întreg patrimoniul Asociației, precum şi beneficiul obţinut din activitatea economică, este folosit pentru realizarea scopurilor statutare şi nu poate fi distribuit între membri.
Art. 63 Patrimoniul transmis Asociației de către membrii săi în calitate de cotizaţii şi donaţii nu poate fi revocat şi constituie proprietatea Asociației.
Capitolul VIII
TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII ŞI DAREA DE SEAMA FINANCIARĂ
Art. 64 Darea de seamă a parametrilor principali se efectuează conform legislaţiei in vigoare. La sfârşit de an financiar, Președintele prezintă Consiliului de Administrare un raport referitor la situaţia financiara a Asociației, care urmează să fie confirmat de Comisia de Cenzori.
Art. 65 Darea de seamă a Asociației se întocmeşte conform rezultatelor anului şi conţine:
Art. 66 Darea de seamă financiară se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor Asociației la şedinţa Adunării Generale.
Art. 67 Darea de seamă financiară se păstrează în Asociație, este accesibilă tuturor şi, după posibilităţi, se publică în presă.
Capitolul IX
ADOPTAREA, COMPLETAREA ȘI MODIFICAREA STATUTULUI
Art. 68 Prezentul Statut se aprobă de către Adunarea Generală a membrilor Asociației.
Art. 69 Propunerile membrilor Asociației vizând modificările şi completările prezentului statut se depun pe numele Consiliului de Administrare, care le propune pentru examinare la următoarea şedinţă a Adunării Generale.
Art. 70 Modificările şi completările statutului se aprobă prin hotărârea Adunării Generale care este deliberativă cu prezenţa a 50% plus unu din numărul total al membrilor sau reprezentanţilor acestora şi dacă pentru ele au votat 2/3 din numărul membrilor prezenţi la adunare. Prevederile Statutului privind sediul Asociației pot fi modificate în baza deciziei Consiliului Administrativ.
Art. 71 Modificările şi completările statutului intră în vigoare din momentul înregistrării acestora de către organul de stat autorizat.
Capitolul X
FILIALELE ASOCIAŢIEI
Art. 72 Subdiviziunile organizatorice de bază ale Asociației sunt filialele care realizează aceleaşi direcţii de activitate ale Asociației.
Art. 73 Filialele se constituie după criteriul teritorial şi se organizează din nu mai puţin de 3 membri. Decizia cu privire la crearea Filialei se adoptă de Consiliul de Administrare.
Art. 74 Filiala activează în baza regulamentului aprobat prin hotărârea Consiliului de Administrare. Președintele Filialei este numit de Consiliul de Administrare.
Art. 75 Președintele Filialei prezintă pe bază permanentă darea de seamă despre activitatea Filialei Consiliului de Administrare al Asociației.
Capitolul XI
MODUL DE REORGANIZARE ŞI LICHIDARE
Art. 76 Asociaţia îşi încetează activitatea prin reorganizare şi dizolvare in baza deciziei Adunării Generale adoptată în condiţiile stabilite de prezentul statut.
Art. 77 Reorganizarea Asociației se efectuează, în condiţiile legii, prin fuziune (contopire, absorbţie), dezmembrare (divizare, separare) sau transformare cu notificarea prealabilă a creditorilor. Reorganizarea produce efecte numai după înregistrarea ei în organul de stat competent.
Art. 78 Dizolvarea poate avea loc în cazul în care nu pot fi realizate scopurile statutare din lipsa fondurilor sau în cazul atingerii obiectivelor statutare propuse.
Art. 79 Asociaţia poate fi lichidată în mod forţat în baza hotărârilor organelor abilitate in cazul încălcării legislaţiei cu privire la asociaţiile obşteşti.
Art. 80 Dizolvarea Asociației are ca efect deschiderea procedurii lichidării. În procesul de lichidare Asociaţia va utiliza denumirea sa cu menţiunea „în proces de lichidare”. Lichidarea Asociației se efectuează de către Comisia de lichidare, numita de către organul, care a adoptat această decizie în conformitate cu Legea cu privire la asociaţiile obşteşti şi Codul civil.
Art. 81 Consiliul de Administrare va depune la organul de înregistrare o cerere cu privire la înregistrarea declanşării lichidării Asociației şi va comunica datele membrilor comisiei de lichidare.
Art. 82 Comisia de lichidare dispune de drepturile şi obligaţiile care nu contravin scopului lichidării. Comisia de lichidare suspendă activitatea Asociației, încasează creanţele de la debitori, vinde activele, satisface cerinţele creditorilor şi repartizează activele care au rămas conform prevederilor legale şi statutare.
Art. 83 Comisia de lichidare întocmeşte bilanţul de lichidare, în care se indică valoarea şi componenţa activelor rămase, şi îl prezintă spre aprobare organului care a decis lichidarea.
Art. 84 Activele rămase după satisfacerea pretenţiilor creditorilor nu pot fi distribuite între membrii Asociației şi membrii organelor acesteia şi se transmite altei organizaţii cu scopuri similare pentru realizarea scopurilor stabilite în statut.
Art. 85 Comisia de lichidare răspunde pentru daunele cauzate creditorilor în cazul în care nu şi-a îndeplinit obligaţiunile ce îi revin, a distribuit activele Asociației înainte de a satisface pretenţiile creditorilor sau cu încălcarea legii ori statutului Asociației.
Art. 86 Comisia de lichidare poartă răspundere pentru daunele cauzate Asociației din culpa lor.